Poznaj koncepcję marketingu mix

Agencje marketingowe, które chcą przeprowadzić skuteczną kampanię reklamową dla swoich klientów, muszą przede wszystkim określić właściwą strategię, wykorzystanie odpowiednich instrumentów marketingu. Oczywiście należy ocenić, do jakiej grupy odbiorców chcemy trafić, będzie to istotne pod względem wybierania narzędzi marketingowych. Możemy korzystać z marketingu tradycyjnego, za jaki możemy przyjąć gazety, radio, billboard czy plakaty reklamowe, jakie widzimy na co dzień w wielu miastach. Oczywiście obecnie stawiamy także na reklamę internetową, mogą być to różne formy promocji, przykładowo pozycjonowanie, wykupienie reklamy w Google czy też reklama w mediach społecznościowych.

Marketing mix w kampaniach reklamowych

Podczas planowania koncepcji kampanii promocyjnej można wykorzystać marketing mix, czyli wiele różnych narzędzi reklamowych, które najlepiej sprawdzą się w przypadku promocji danej marki, produktów czy też usługi.

Koncepcja marketing mix została zaproponowana przez Edmunda McCarthy’ego w latach 60tych XX wieku, która zakłada pewne filary modelu marketingowego, które możemy określić jako 4P czyli product, price, place, promotion. Wykorzystanie modelu marketing-mix pozwoli lepiej zrozumieć potrzeby i wymagania rynku, opracować sposoby promocji, aby docierać do odpowiedniej grupy odbiorców. Należy także ustalać cenę, sposób dystrybucji oraz wykorzystać odpowiednie narzędzia marketingu odpowiednie dla danego produktu czy też danej grupy odbiorców. Pomysły zaproponowane przez Edmunda McCarthy’ego są aktualne do dziś, możemy łatwo zastosować je na wielu platformach, także cyfrowych, w przypadku marketingu internetowego.

Obecnie koncepcje marketingu mix mogą odwoływać się do promocji zarówno offline jak i online, w przypadku wielu firm połączenie typów reklamy tradycyjnej oraz internetowej będzie przynosiło oczekiwane skutki. Jednak w przypadku niektórych usług możemy oprzeć się jedynie na reklamie internetowej, w tym przypadku możemy obrać odpowiednią strategię, dobrać narzędzia reklamy.

Jak przygotować strategię Marketing mix?

Marketing mix to dobranie różnych rodzajów marketingu, narzędzi promocyjnych, które pozwolą nam docierać do jak największej grupy odbiorców, możemy obecnie odpowiednio targetować nasze reklamy, wybierać sposoby promocji w zależności przykładowo od wieku naszych potencjalnych klientów.

Zobacz również:  Optymalizacja treści na stronie internetowej - co to znaczy?

Z pewnością pierwszym krokiem będzie określenie naszej grupy docelowej, może być to podział klientów ze względu na wiek, płeć czy zainteresowania. Oczywiście powinniśmy także zwrócić uwagę na cel promocji, może być to przykładowo potrzeba budowania wizerunku firmy, brandu czy też sprzedaż towarów i usług. Powinniśmy określić budżet, jaki możemy przeznaczyć na promocję, dzięki temu łatwiej będziemy mogli dobrać kanały sprzedażowe, będziemy mogli określić, jaki budżet zostanie poświęcony przykładowo na reklamy płatne. W ten sposób będziemy mogli wybrać odpowiednie narzędzia marketingowe, dobrać je w zależności od grupy docelowej, celów oraz naszego budżetu.

Przykładowo jeżeli chcemy dotrzeć do klienta młodszego, z przedziału wiekowego 18-39 lat, możemy w znacznym stopniu wykorzystać internet, nowoczesne metody promocji, warto prowadzić kampanie w mediach społecznościowych, na Facebooku czy Instagramie. Jeżeli naszą grupą docelową będą osoby starsze, które mają określone hobby, wówczas możemy wykorzystać reklamy w popularnych czasopismach. Wszystko oczywiście zależy od naszej grupy docelowej, zainteresowań, podobnie jeżeli chcemy zwrócić się do młodych osób o określonych zainteresowaniach, możemy wykupić reklamy na Facebooku w popularnej grupie związanej z daną tematyką.

Koncepcja marketing Mix 4P

Najbardziej klasyczną koncepcją marketingu mix jest 4P, czyli produkt, cena, dystrybucja, promocja, w tym przypadku agencja marketingowa dobiera odpowiednie działania promocyjne do przygotowanego przez firmę produktu. Należy zwrócić uwagę na potrzebę określenia ceny, która będzie odpowiadała klientom, będzie konkurencyjna w porównaniu do produktów innych firm. Oczywiście należy określić także sposób dystrybucji, czyli sprzedaży, może być to sprzedaż prowadzona za pomocą własnej sieci sklepów, czy też współpraca z siecią supermarketów. Istotnym elementem będzie także ułożenie planu promocyjnego, który pozwoli zachęcić kupujących do skorzystania z oferty.

Koncepcja marketing Mix 7p

Ten typ marketingu będzie brał pod uwagę produkt, dystrybucję, ale także pracowników, charakterystykę klienta docelowego. Koncepcja tego typu będzie istotna w przypadku, jeżeli działamy w branży o dużej konkurencji, gdzie należy zwrócić uwagę na wszystkie szczegóły, dopracować wszystkie elementy związane z produktem, jego dystrybucją, oraz wszystkimi czynnikami, które będą wpływały na sprzedaż. Należy z pewnością bardzo dokładnie określić charakterystykę konsumentów, przeprowadzić badania, które pozwolą określić, do jakiego segmentu klienta będziemy chcieli dotrzeć, określić jego wiek, płeć, zainteresowania. Czasem może być to także miejsce zamieszkania, wykształcenie oraz wiele innych czynników, które wpłyną na zainteresowanie klientów naszym towarem.
Koncepcja marketing Mix 7p kładzie także nacisk na budowę pozytywnego wizerunku marki wśród klientów, zatem przygotowana kampania reklamowa musi budzić pozytywne emocje wśród klientów. Warto opracować odpowiedni slogan reklamowy, reklamy wizualne, billboardy czy też spoty, które pozwolą stworzyć pozytywny obraz marki czy też produktu.

Zobacz również:  10 skutecznych sposobów na reklamę w internecie

Koncepcja marketing mix 4 c

W tym przypadku koncepcja marketingowa będzie opierała się na sposobie oddziaływania na rynek, 4C jest to skrót z angielskiego customer, cost, convenience, communication, czyli klient, koszt, wygoda, komunikacja. Oczywiście w tym przypadku najważniejszy będzie klient. Powinniśmy określić, czego może oczekiwać od produktu, jakie są jego wymagania, dzięki temu firma może opracować produkt, który będzie zaspokajał potrzeby klienta. Następnie bierzemy pod uwagę cenę, ważne jest wyważenie jej w taki sposób, aby była satysfakcjonująca dla obu stron. Dodatkowo bierzemy także pod uwagę koszty transportu, co będzie charakterystyczne dla sprzedaży internetowej. Naturalnie należy postawić także na odpowiednią komunikację z klientem, czyli stworzenie platformy interaktywnej, na której klient będzie mógł zadać pytanie, otrzymać szybko odpowiedź. Może być to przykładowo formularz kontaktowy czy też komunikator znajdujący się na stronie sklepu. Bardzo ważna jest także wygoda klienta, zatem wszystkie rozwiązania cyfrowe muszą być przyjazne dla użytkownika, proste w obsłudze, przykładowo w sklepie internetowym możemy uprościć proces wyboru produktu czy też płatności.

Wybór odpowiedniej koncepcji marketing mix jest uzależniony od wielu czynników, charakterystyki danej branży, rodzaju produktu. Są to różnego rodzaju działania marketingowe, które mogą łączyć reklamy offline oraz online, wykorzystywać olbrzymi obecnie potencjał, jaki dają nowoczesne media.

Szukano również: marketing mix, marketing mix 4p, 4p marketing mix, elementy marketingu mix, koncepcja marketingu mix, marketing mix definicja, marketing mix 7p, narzędzia marketingu mix, elementy marketingu, marketing mix 7p przykład, elementy marketingu mix 4p, marketing mix to, marketing mix co to jest, marketing mix w internecie, mccarthy marketing mix, pojęcie i narzędzia marketingu mix, mktg mix, pojęcie marketingu mix, marketing mix w firmie, mix sprzedażowy, promocja a instrumenty marketingu mix, 6 marketing mix, co to mix, que es marketing mix, koncepcje marketingu, działania promocyjne przykłady, marketingu mix, marketing mix dystrybucja, 4p marketing przykłady, dystrybucja w marketingu mix, marketing mix dla usług, marketing mix usług, marketing mix i jego elementy, narzędzia marketingowe definicja, produkt w koncepcji marketingowej, marketing mix biznes plan, marketing mix książki, promocje era mix, mix media marketing, internet marketing mix, mccarthy marketing, marketing pppp, produkt marketing mix, instrumenty marketingu mix 4p, marketing 4p mix, e marketing mix, 4c marketing mix, pojęcie produktu w marketingu, cztery elementy marketingu mix, promocja w marketingu mix, strategia marketingowa mix, marketing mix prezentacja, marketing 4p model, a marketing mix, marketing i jego narzędzia, narzędzia marketingowe 4p, the marketing mix, marketing definicja klasyczna, podstawowe elementy marketingu, marketing 4p 7p, promocja jako element marketingu mix, demografia marketing, marketing p s, cena w marketingu mix, produkt mix, marketingu, produkt marketing, koncepcja definicja, marketing mix w usługach, marketing 4p 4c, promocja mix marketing, dystrybucja jako element marketingu mix, pojęcie marketing, strategia marketingu mix, marketing i jego elementy, elementy marketingu mix 7p, marketing mix mccarthy, 4p w marketingu usług, organizacja marketingu

Zobacz również:  Zalety monitorowania konkurencji w Internecie

Artykuły warte uwagi