Reklama społeczna – definicja co to takiego?
Niekiedy widzimy w telewizji reklamy, które promują przykładowo zdrowy tryb życia, rzucenie palenia, czy też pomoc ofiarom kataklizmu. Są to reklamy społeczne, które mają szlachetne cele, nie reklamują usług czy też produktów, tak jak reklamy komercyjne. Reklamy społeczne mogą mieć na celu zmiany w społeczeństwie, zmianę przyzwyczajeń, mogą być to przykładowo kampanie przeciwko rasizmowi, także akcje promujące sztukę. Reklama społeczna to wiele różnych działań, które związane są z marketingiem społecznym. Jest to działanie niekomercyjne, które może być wspierane przez firmy jako sponsorów, jednak nie są reklamą danego podmiotu.
Spis treści
Czym różni się reklama społeczna od reklamy komercyjnej?
Reklamy społeczne mają za zdanie kreowanie pewnych postaw, natomiast reklama komercyjna będzie skupiała się na produkcie. Oczywiście reklamy społeczne mają za zadanie zmiany w społeczeństwie, bardzo ogólne, które przykładowo mają wpływać na zmianę odbierania pewnych zjawisk przez ogół społeczeństwa.
Reklamy społeczne mogą szokować, powinny one uświadamiać społeczeństwu pewne zagrożenia, mogą być to przykładowo działania marketingowe, które będą promowały badania lekarskie związane z pewnymi chorobami. W tym przypadku może być to akcja, która będzie miała wydźwięk negatywny, która będzie miała za zadanie przykładowo uświadomić odbiorcy, jak groźna może być niezdiagnozowana choroba. Natomiast reklama komercyjna będzie raczej budziła pozytywne skojarzenia, w tym przypadku będzie klient podnosił pozytywne wrażenie oglądając reklamę danego produktu.
W przypadku reklamy społecznej wyniki promocji i jej następstwa mogą być długotrwałe, ale także odłożone w czasie. Warto zwrócić uwagę, iż często zmiana dotycząca przykładowo postaw konsumenckich będzie odbywała się latami, natomiast reklama komercyjna będzie miała na celu skłonienie potencjalnego klienta do szybkiego działania. Dlatego często w reklamach komercyjnych wykorzystywane są promocje weekendowe, które odniosą skutek w ciągu kilku kolejnych dni.
Więcej informacji o reklamie komercyjnej
Reklamy komercyjne mają za zadanie osiągnięcie zysku przez firmę, wydatki na reklamę muszą się zwrócić, przynieść firmie określoną korzyść. Natomiast w przypadku reklamy społecznej również bada się wpływ reklamy na odbiorców, jednak nie przykładana jest aż tak duża waga do wydatków na reklamę, nie oczekuje się natychmiastowego zwrotu poniesionych kosztów.
Reklamy społeczne mogą być finansowane przez fundacje, organizacje prywatne oraz rządowe, przykładowo przez Ministerstwo Zdrowia. Natomiast reklamy komercyjne będą miały charakter ściśle związany z biznesem.
W reklamach społecznych często występują znane osoby ze świata kultury, sportu, muzyki. Oczywiście są to osoby, które wspierają daną kampanię, nie czerpiąc korzyści z udostępnienia swojego wizerunku.
Pierwsza doba bez smogu
Jedną z najbardziej znanych kampanii jest Pierwsza doba bez smogu, jest to kampania społeczna, która zwraca uwagę na problem zanieczyszczenia powietrza w naszym kraju. Akcja ma za zadnie pokazać, iż możemy przeciwdziałać zatruwaniu powietrza, jeżeli nie zadbamy o środowisko, już za kilka lat możemy mieć problem z oddychaniem. Oczywiście jest to kampania proekologiczna, która ma za zadanie wskazać nam pewien problem, w tym przypadku w reklamach występują znane osoby.
Kampania zwraca uwagę na ważny problem zanieczyszczenia powietrza, spot reklamowy iż możemy uniknąć zanieczyszczeń nie oddychając. Wstrzymanie oddechu jest głównym punktem spotu reklamowego, w którym znane osoby wstrzymują oddech na pewien czas, może nam to uświadomić jak bardzo potrzebne jest nam świeże powietrze, którym na co dzień oddychamy. Akcje wspierają znane osoby przykładowo Robert Korzeniowski, Magda Gessler, Krzysztof Zanussi, Mateusz Damięcki, Szymon Hołownia, ksiądz Adam Boniecki czy Krzysztof Materna.
Oczywiście kampanie społeczne realizowane są na całym świecie, w grudniu 2021 roku emitowana była kampania społeczna w Ekwadorze, która miała na celu uświadomienie, jak niebezpieczne mogą być fajerwerki. Na plakatach pokazano dłonie, które zostały poparzone w wyniku nieostrożnego obchodzenia się z fajerwerkami. Jest to kampania, która ma uzmysłowić nam, iż fajerwerki mogą być jedynie chwilową rozrywką, natomiast ślady jakie pozostawiają, mogą zostać na całe życie.
Na całym świecie prowadzone są także kampanie, które mają uświadomić stres, jaki wywołują fajerwerki wśród zwierząt. Spoty mają zachęcać do rezygnacji z wystrzałowej zabawy podczas witania Nowego Roku. Jedną z takich reklam jest kampania społeczna zorganizowana w 2021 roku w Bułgarii przez fundację Four Paws.
Czego często dotyczą reklamy społeczne?
Często reklamy społeczne dotyczą zdrowia, ochrony środowiska czy ochrony zwierząt. Są to kampanie reklamowe prowadzone przez organizacje pozarządowe. W Polsce możemy wspierać je za pomocą odliczenia jednego procentu podatku, możemy przekazać tą część na organizację wspierania ważnych inicjatyw.
Kampanie społeczne mają na celu uzmysłowienie nam wielu problemów, mogą być to sprawy dotyczące przykładowo osób niepełnosprawnych jako ogółu, potrzeby pomocy, wsparcia pewnych grup społecznych, także budowania społecznej solidarności.
Inne wyszukiwania: reklama społeczna, reklama społeczna przykład, reklamy społeczne, reklama społecznościowa, reklama społeczna definicja, reklama komercyjna, reklamy społecznościowe, reklama społeczna a komercyjna, reklama społeczna w internecie, reklama społeczna dzieci, reklamy społeczne nakłaniające do niesienia pomocy, reklama społeczna a reklama komercyjna, reklamy które nakłaniają do pewnych zachowań, cele reklamy społecznej, rodzaje reklamy społecznej, kontrowersyjne reklamy społeczne, społeczne kampanie reklamowe, reklama społeczna prezentacja, szokujące reklamy społeczne, pozytywna reklama, tematy społeczne, głupia reklama, reklamy społeczne w polsce, bicie jest głupie, rodzaje i funkcje reklamy, społeczna reklama, pozytywne reklamy, komercyjne reklamy, kampania społeczna definicja, kampania społeczna przykłady, reklama społeczna alkohol, postawa aspołeczna, reklama komercyjna a reklama społeczna